De provincie Vlaams-Brabant investeert 1.555.449,18 euro in de aanleg van twee nieuwe fietspaden lansgheen de Jan De Trochstraat en de Brusselstraat in Dilbeek. Met de subsidies moedigen we gemeenten aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
Jan De Trochstraat, IJsbergstraat en Doylijkstraat
Het projectgebied omvat het gedeelte van de Jan De Trochstraat van aan de N8 tot aan de Wijngaardstraat, de IJsbergstraat van aan de N8 tot aan de spoorweg, en de Doylijkstraat van aan het kruispunt met de Roomstraat tot het kruispunt met de N282. De verbinding tussen de Jan De Trochstraat en Doylijkstraat vormt een belangrijke lokale verbindingsweg. Langs de Jan De Trochstraat lagen de fietspaden er voorheen in slechte staat bij.
Er is gekozen voor verhoogde, aanliggende enkelrichtingsfietspaden in de zone 50 km/uur en verhoogde, vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in de zone 70 km/uur, telkens aan beide zijden van de weg. De nieuwe fietspaden zijn aangelegd in zwarte asfalt en lopen over een afstand van circa 2.660 meter.
De provincie Vlaams-Brabant heeft 422.003,69 euro uitbetaald na de afronding van de werken en de administratie aan de nieuwe fietsinfrastructuur langsheen de Jan De Trochstraat, IJsbergstraat en Doylijkstraat. Bij de start van de werken in 2017 betaalde de provincie al 875.421,13 euro uit. Dit brengt het totale subsidiebedrag op 1.297.424,82 euro.
Brusselstraat
De Brusselstraat is een lokale verbindingsweg, de nieuwe fietspaden zullen dan ook Dilbeek met Groot-Bijgaarden en Sint-Ulriks-Kapelle verbinden. De geplande fietsinfrastructuur zal 2 meter breed zijn, wordt aangelegd in rode asfalt en zal ongeveer 1.130 meter lang zijn. Daarnaast zullen de enkelrichtingsfietspaden langs beide zijden van de weg liggen, verhoogd en aanliggend.
De provincie Vlaams-Brabant heeft 258.024,36 euro uitbetaald bij de start van de werken aan de nieuwe fietsinfrastructuur in de Brusselstraat.
Investeren in fietsen
"Fietsen is één van de manieren om het fileprobleem in onze regio aan te pakken, is gezond en goed voor het milieu", zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. "We willen daarom zoveel mogelijk Vlaams-Brabanders de fiets op en moedigen gemeenten financieel aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dat is een gemeente-overschrijdend netwerk dat woonkernen, scholen, winkelcentra en bedrijventerreinen met elkaar verbindt".
Fietsfonds helpt gemeenten
De subsidies voor deze fietspaden komen uit het Fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk, die voldoet aan normen over comfort, breedte en inrichting, kan daardoor tot 90% gesubsidieerd worden. Het Fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest.