Van 26 mei tot en met 3 juni zet de provincie Vlaams-Brabant, samen met de andere Vlaamse provincies, lokale streek- en hoeveproducten in de kijker tijdens de Week van de Korte Keten. Hiermee willen ze de afstand tussen klant en producent verkleinen. Bijzondere Vlaams-Brabantse projecten zijn de Smaakhoeve in het Hageland en de Dag van de Aardbei in Tildonk.

Korteketenverkoop in de lift

De Week van de Korte Keten wordt dit jaar, voor het eerst, in heel Vlaanderen georganiseerd en heeft als doel de afstand tussen de consument en de producent te verkleinen.

‘Waarom appels in de supermarkt kopen als je deze ook bij de boer om de hoek kan vinden?’, zegt gedeputeerde Monique Swinnen. ‘Dat de korteketenverkoop in de lift zit, bewijzen de cijfers. In maart 2018 waren er in Vlaams-Brabant 366 verkooppunten in de korte keten. Ter vergelijking: in oktober 2015 waren het er slechts 261. Dat is een toename van veertig procent op enkele jaren tijd’.

Tijdens de Week, die loopt van 26 mei tot en met 3 juni, worden er door de producenten allerlei activiteiten georganiseerd. Dat gaat van hoevepicknicks, proeverijen, rondleidingen, workshops tot opendeurdagen waarbij kinderen pasgeboren lammetjes een flesje mogen geven.

Onze provincie spant de kroon wat betreft het aantal activiteiten in het land. In totaal zitten we al aan veertig en er komen er nog dagelijks bij. We ondersteunen de organisatoren door promotiemateriaal ter beschikking te stellen en hun activiteit te promoten via een website. Daarnaast wordt er ook een krantje uitgegeven met daarin interviews met producenten, weetjes over de korte keten. Sportjournalist Maarten Vangramberen doet uit de doeken waarom hij zo verlekkerd is op groenten en fruit van bij ons.

Smaakhoeve zet Hageland op de culinaire kaart

Wat denk je van een uniek diner naast de fruitbomen op een boerderij? En dat met de culinaire rijkdom die het Hageland te bieden heeft, van verse hoeveproducten zoals appelen en peren tot grondwitloof en tal van verwerkte streekproducten.

‘Met dit unieke concept spelen de provincie Vlaams-Brabant en Streekproducten Vlaams-Brabant in op een aantal specifieke trends. Het lokale karakter geeft consumenten veel meer inzicht en kennis, waardoor ze weten wat ze eten. Een groot deel van de consument is zich bovendien ook steeds meer bewust van zijn ecologische voetafdruk, waarop de Smaakhoeve, net door dat lokaal karakter, erg op inspeelt. Tenslotte zie je dat pop-up stores en –restaurants momenteel ideale situaties zijn om bepaalde concepten te testen. De Smaakhoeve genereert een tijdelijk concept waarop gerenommeerde chefs uit de streek een platform krijgen om streek- en hoeveproducten te verwerken in een topkeuken. Dit kan hopelijk ook onze lokale horeca stimuleren om nog meer in te zetten op die lokale producten’, zegt gedeputeerde Monique Swinnen.

Een Smaakhoeve is bovendien een uitgelezen kans om je bedrijf op een andere manier in het daglicht te zetten. Zo tonen voor de edities dit jaar Fruit Vanhellemont, op de recent overgenomen site Reynaerts in Tienen, en Speelboerderij Ravot uit Glabbeek met trots hun hoeve. We hopen alvast dat veel Hagelanders zullen komen genieten van het heerlijke streekmenu van onze chefs, dit jaar respectievelijke Pascal Van Couteren van restaurant Het Land aan de Overkant en Bart De Bondt uit Tienen.

De Smaakhoeven vinden plaats op 1,2 en 3 juni bij Fruit Vanhellemont, site Reynaerts in Tienen met chef Pascal Van Couteren en op 14, 15 en 16 september bij Speelboerderij Ravot in Glabbeek

 

Dag van de Aardbei gaat Lekker Lokaal

Op zondag 27 mei wordt de 63ste editie van de Dag van de Aardbei georganiseerd.

De aardbeientelers stellen voor de 63ste keer hun mooiste aardbeien tentoon. Het Koninklijk Nationaal Verbond van Aardbeientelers organiseert sinds 1955 de nationale aardbeiententoonstelling.

Dit gaat gepaard met een streekmarkt waar lokale producenten al hun lekkers te koop aanbieden. Plaats van afspraak is de Engelenburcht in Tildonk (Haacht).
Daarvoor werkt de provincie Vlaams-Brabant samen met een aantal partners zoals het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV.

Dat wordt een dag voor het hele gezin. Naast het marktje met 35 standhouders en de jaarlijkse aardbeiententoonstelling, waar ook bezoekers hun stem mogen uitbrengen, is er heel wat randanimatie.

Zo staat er een mobiele kinderboerderij, kinderen kunnen een fruittattoo laten zetten, Frans’ Connection treedt op, er worden huifkartochten ingericht, gratis rondleidingen gegeven in het belevingscentrum ’14-’18 en de gemeente Haacht opent het landbouwleerpad ‘Langs Haachtse Velden’.
Bovendien organiseert KVLV om 15 uur een wereldrecordpoging aardbeienmilkshake drinken. Daarvoor worden minstens 2.000 deelnemers gezocht.