Bleef Bouts in de Sint-Pieterskerk in Leuven.
Na meer dan 30 jaar restauratie is de Sint-Pieterskerk in zijn gehele glorie terug zichtbaar als en plaats waar kunst, bezinning, liturgie, de Leuvense identiteit en allerlei evenementen elkaar kunnen ontmoeten. Met de blijvende tentoonstelling van Bouts krijgt de kerk nog meer aanzien. Een prachtige collectie wordt er op een unieke manier tentoon gespreid. Je bekijkt niet alleen het laatste avondmaal van Bouts maar beleeft het ook echt! Deze samenwerking tussen de provincie Vlaams-Brabant, de stad Leuven, Museum M en Toerisme Vlaanderen zorgt voor een prachtige resultaat. Kom zeker eens een kijkje nemen op het openingsweekend https://www.mleuven.be/nl/openingsweekend
‘Toeristische promotie is een werk van lange adem en als je een duurzaam product hebt, dan loont zo’n investering. We hebben geen Noordzee kust, maar gelukkig hebben wij in onze provincie Vlaams Brabant, de kunststad Leuven! Deze plek met het stadhuis en de Sint Pieterskerk heeft eeuwigheidswaarde, hiervoor wil je als toerist een omweg maken en vanuit deze ankerplaats laten wij graag de Groen Gordel en het Hageland ontdekken.
De beleving in de kerk is hierrond opgebouwd. Via Ipad’s en de bijhorende koptelefoons krijg je informatie over het kunstwerk, maar er gebeurt ook iets. Bij het prachtige beeld ‘hoofd van de Kromme Christus’, krijg je niet alleen uitleg maar wanneer je de Ipad richt, zie je tijdens het verhaal plots heel de kerk in vuur en vlam gaan, zoals dat gegaan is in de eerste wereldoorlog. Je wordt echt meegezogen in het verhaal! Van hieruit maken we de link naar belevingscentrum in Tildonk, zo sturen we de toerist doorheen heel Vlaams Brabant. Bij de Fiere Margriet, zie je de Dijle zo binnenstromen in de Sint Pieterskerk. We leggen daar ook meteen de link naar het wandelnetwerk rond Demer en Dijle. Zo nemen we heel de regio mee. Deze verschillende doorkijkjes vind je ook terug in de gids in op het kaartje.
Ja wij willen een slimme provincie zijn, daarom investeren wij ook hier in digitale producten. Nu zijn er reeds 50 Ipads voorhanden. Tegen de zomer gaan we nog een stap verder. Digitaal is belangrijk, dit zorgt voor een grotere beleving. Tegen de zomer zullen er dan ook hololenzen bijkomen voor nog meer geïntegreerde beleving.’