De provincie Vlaams-Brabant organiseert in oktober workshops over appelen en peren voor leerlingen van de 3de graad basisonderwijs en de 1ste graad secundair onderwijs.

 

Dat gezonde voeding belangrijk is, weet iedereen. Ook scholen doen hun best om leerlingen en ouders daarvan bewust te maken. Fruitdag, veggiedag, gezond ontbijt,....er zijn veel verschillende initiatieven. Het aanbieden van gezonde voeding alleen volstaat echter niet om tot gedragsverandering te komen. Willen we kinderen én hun ouders bewegen tot gezonde voedingsgewoonten, dan moet er ook aandacht zijn voor sensibilisering en educatie. De provincie Vlaams-Brabant steunt scholen met de workshops ‘Plukvers’ hierin.

Het oogstseizoen voor appelen en peren is volop bezig en dat laten we ook weten aan de jongeren uit onze regio. Want een extra stuk fruit kan de eetgewoonten van onze kinderen zeker ten goede komen. En wat smaakt er beter dan een streekproduct, zoals een appel of een peer, die je zelf hebt geplukt? Wat onthoud je beter dan die dingen die je zelf hebt kunnen uitproberen?.

De provincie Vlaams-Brabant ontwikkelde, in samenwerking met een aantal Vlaams-Brabantse fruitbedrijven en Plattelandsklassen vzw, workshops voor leerlingen van de 3de graad basisonderwijs en de 1ste graad secundair onderwijs. 

De workshops gaan door in oktober op één van de volgende fruitteeltbedrijven:

•           Jan Vandervelpen in Bierbeek

•           Fruitbedrijf Jan en Chris Martens-Vandersande in Rotselaar

•           Torenhof - De Ryck Ann in Merchtem

•           Fruitbedrijf Luc en Lea Billens-Van Laer in Gooik

•           Stephan Veulemans in Kortenaken

•           Fruit Vanhellemont in Tielt-Winge

•           Healthy Fruit BVBA in Geetbets

 

Leerlingen kunnen er echt aan de slag. Ze leren er onder meer hoe ze appelen en peren best plukken, ze proeven appelen, leren het suikergehalte meten en persen hun eigen sap. Ondertussen steken ze ook heel wat op over fruitteelt, gezondheid en techniek.

In een doorschuifsysteem doorlopen de leerlingen in groepjes vijf workshops waarbij telkens het zelf ervaren en beleven voorop staat:

·         Inleiding: van boom tot vrucht: wat doet de fruitteler het hele jaar rond? Wat is het verschil tussen hoogstam en laagstam? Hoe gebeurt de bestuiving? Wat is geïntegreerde gewasbescherming?

·         Workshop 1: Pluk zelf je fruit: tips en tricks en daarna zelf aan de slag!

·         Workshop 2: Meten is weten: de fruitteler wordt door de veiling of het proefcentrum op de hoogte gebracht van het ideale pluktijdstip. Maar wanneer de fruitteler dit tijdstip zelf wil bepalen, baseert hij zich op drie parameters: het suikergehalte, de hardheid en het zetmeelgehalte. Maak kennis met de brixmeter, de penetrometer en de lugoltest.

·         Workshop 3: Het smaaklabo: zoet of zuur, rijp of onrijp, hard of zacht. Herken je de verschillende rassen en kun je via je zintuigen bepalen welk fruit rijp is en welk onrijp? Ontdek ook via het appelmannetje waarom appelen eten zo gezond is

·         Workshop 4: Persen vroeger en nu: slaag je erin om een lekker glaasje sap te persen? We vergelijken de handmatige pers van in grootmoeders tijd met de hydraulische pers. Hoe komt het dat we met dezelfde inspanning bij de hydraulische pers veel makkelijker en meer sap kunnen persen in vergelijking met de handmatige pers? Monsieur Pascal en zijn bekende wet helpen ons alvast een heel stuk verder.

·         Workshop 5: Bewaren en verwerken: hoe komt het dat je in juni nog zo’n lekkere, verse appel kan eten die nota bene niet uit het buitenland komt? Maak kennis met verschillende bewaartechnieken. Hoe gebeurde het vroeger en nu? Hoe voelt een koelcel? En wat is een ULO-cel? En wist je dat de appelen die je in de winkel koopt standaard kaliber 70/80 hebben? Sorteer zelf een perfect mandje appelen klaar voor verkoop.

 

We hebben op basis van de workshops lesblaadjes gemaakt. De leerkrachten kunnen hiermee achteraf in de klas aan de slag. De werkblaadjes zijn afgestemd op de 3de graad van het basisonderwijs en de 1ste graad van het secundair onderwijs. Maar de inhoud is zeker leerrijk en interessant voor alle leerkrachten.

 

Tags: