In 2013 ging Landelijke Thuiszorg aan de slag met een nieuw toestel: Ell@ (eersteLijns Assistente), een drager van digitale informatie die het eerstelijnspersoneel ondersteunt bij het uitvoeren van hun zorgtaak. Het is een mobiel elektronisch toestel waarop onder andere de planning van de verzorgende staat en de cliënt de geleverde prestaties elektronisch kan aftekenen. Op die manier maakt het thuiszorgpersoneel op laagdrempelige wijze kennis met de voordelen van een digitale informatiedrager, die verbinding maakt met het internet, en die gegevens op eenvoudige wijze beschikbaar stelt.
 
Ell@ Landelijke ThuiszorgHet thuiszorgpersoneel werkte tot voor kort uitsluitend  op basis van mondelinge of handgeschreven communicatie. Dit project betekent daarom een belangrijke stap in de richting van digitalisering met als functioneel doel de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De digitale kloof binnen het zorgpersoneel is erg groot. Deze discrepantie in digitale competenties wordt in het project echter als meerwaarde ingezet: wie minder vertrouwd is met het digitale, kijkt naar en leert van collega’s die wel reeds vlot op weg zijn. Bovendien is het uitgangspunt binnen de omschakeling naar het digitale werken: ‘op ieders tempo en op maat’.
 
Ell@ creëert niet alleen kansen bij het thuiszorgpersoneel, maar ook bij de 8000 cliënten die zij jaarlijks thuis bezoeken, en waar Ell@ letterlijk nieuwe digitale tools in de huiskamer brengt. De thuiszorgsector staat als werkgever en als zorgverstrekker in direct contact met kansengroepen die dreigen buiten de digitale samenleving te vallen (ouderen, kansarmen, laaggeschoolden, anderstaligen, ...) en heeft op die manier een krachtig middel in handen om deze kritieke doelgroep toegang te laten vinden tot de digitale wereld.
In 2013 werd Ell@ met succes getest bij 32 verzorgenden uit regio Leuven en wordt in de komende periode uitgerold naar de hele zorgorganisatie (meer dan 1500 werknemers).