Toerisme Vlaams-Brabant voerde een grootschalig onderzoek uit bij de fietsers op het fietsnetwerk Vlaams-Brabant. Op basis hiervan gaat het toeristische fietsnetwerk in Vlaams-Brabant vernieuwd worden.

Na de voltooiing van het recreatieve fietsnetwerk in de volledige provincie, startte Toerisme Vlaams-Brabant met de uitbouw van een permanent fietsmeetsysteem.
Zo willen we weten wat de noden en wensen zijn van de fietsers op ons netwerk, wat ze van de routes verwachten, wat hun bestedingspatroon is, hoe ver en hoe dikwijls ze de routes gebruiken.

Uit dit onderzoek blijkt dat het fietsnetwerk in Vlaams-Brabant in de smaak valt, maar dat er toch nog wat verbeterpunten zijn. Toerisme Vlaams-Brabant gaat hiermee aan de slag.

Fietsers komen voor het landschap

Uit het onderzoek blijkt dat een fietstocht in Vlaams-Brabant in de smaak valt bij de recreatieve fietsers. Meer dan 96% van de ondervraagde fietsers zijn tevreden tot uiterst tevreden.
De tevredenheid is te danken aan verschillende factoren zoals de rust en het groene gevarieerde landschap, maar ook de bezienswaardigheden langs het traject vallen in de smaak.

Het fietsnetwerk wordt niet alleen gebruikt door de lokale bevolking. Zo'n 35% van de fietsers komt van buiten de provincie, met Antwerpen en Limburg op kop met respectievelijk 18% en 5%.

Verder blijkt dat een derde van de fietsers (35%) meer dan 4 uur op fietstocht gaat en dus als dagtoeristen beschouwd kunnen worden.
Het aantal fietsvakantiegangers, die dus minstens één overnachting spenderen in Vlaams-Brabant, ligt op 5%. Toerisme Vlaams-Brabant tracht het fietstoerisme verder te stimuleren door actief campagne te voeren om het fietsnetwerk en de fietsvriendelijke logies te promoten.

Wat het profiel van de fietsers in Vlaams-Brabant betreft, zien we dat 65% van de fietsers ouder is  dan 50 en de gemiddelde leeftijd 56 jaar is. De meeste fietsen met hun partner, maar ook vrienden en familieleden fietsen graag mee. Zo'n 9% neemt hun kinderen mee tijdens hun tocht.

De fietstocht zelf duurt gemiddeld 4 uur en in die tijd wordt er gemiddeld 46 km afgelegd.
In 2011 was de gemiddelde afstand nog 42 km. Deze stijging is er ook gekomen door de stijging van het aantal elektrische fietsen. In 2011 was dit slechts 9%, terwijl in 2016 28% fietste met elektrische ondersteuning.

Fietstoerisme goed voor lokale economie

69% van de fietsers onderbreken hun fietstocht en pauzeren in een horecazaak (73%) of om even te rusten (31%) of om te picknicken (18%). Ook de toeristische redenen zijn goed voor een tussenstop of zijn het doel van de fietstocht. Zo stopt 10% voor het bezoek aan een bezienswaardigheid en 8% voor een bezoek aan een dorp of stad langs het netwerk.

Wat de bestedingen betreft, werd gepeild naar de uitgaven die fietsers deden voor, tijdens en/of onmiddellijk aansluitend op hun fietstocht. 324 van de 540 ondervraagde personen (60%) spenderen samen 10.808 euro. Dit komt neer op een gemiddelde besteding van 13,46 euro per persoon. Het merendeel (84%) van die uitgaven gaan naar de restaurants en cafés op en langs het netwerk. Naast de horeca krijgen ook de winkels, streekproducenten en de attracties en bezienswaardigheden een stuk van de koek.

BewarenBewaren

Tags: