Gedeputeerde Vlaams-Brabant

U bent hier

posticon Kookwedstrijd Haacht & Kampenhout

Posted on di, 11/19/2019 - 10:54 by Monique Swinnen

Noord-Dijleland in de Groene Gordel staat bekend als de Witte Goudstreek bij uitstek. De witloof- en aspergeteelt bepaalt samen met de talrijke kleine of internationaal gerenomeerde brouwerijen het leven van de inwoners en is  kenmerkend voor het landschap. Sinds 2017 engageert Toerisme Vlaams-Brabant zich samen met lokale besturen, gidsenverenigingen, landbouwers, toeristische organisaties, brouwerijen, ondernemers en onderzoeksinstellingen om het kostbare Witte Goud in de Groene Gordel sterker op de (menu)kaart te zetten. 

De gemeentes Haacht en Kampenhout namen het tegen mekaar op met mes en vork tijdens de Kookwedstrijd Witte Goud – Witloof. Toerisme Vlaams-Brabant ondersteunt intergemeentelijke initiatieven die ervoor zorgen dat dit Witte Goud de aandacht krijgt dat het verdient.

De vier hobbykoks namen het tegen mekaar op in het Sint Angela klooster te Tildonk. Het ging tussen de 56-jarige Eddy Delpire en de 43-jarige Bjorn Pardon uit Kampenhout, de 83-jarige Gustin Bosmans uit Haacht en Glenda Kempenaerts (40) uit Kampenhout. En de De vakkundige jury onder leiding van chef-kok Rik Dumon heeft Eddy Delpire gekroond tot winnaar van de wedstrijd met zijn gerecht op basis van Sint-Jacobsvruchten, shiitake, gebakken witloof en witte wijnsaus.

posticon 10 jaar witloofbox

Posted on ma, 10/07/2019 - 14:31 by Monique Swinnen

De provincie Vlaams-Brabant verspreidt ook al tien jaar een witloofbox in basisscholen en initiatieven voor buitenschoolse kinderopvang (IBO).
Deze witloofbox bestaat uit een teeltkit, handleiding en lesmateriaal.

Dankzij het pakket kunnen kinderen zelf witloof kweken in hun klas en, na een aantal weken, proeven van het resultaat. Op die manier raken ze vertrouwd met de ietwat bittere smaak.

Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen sneller geneigd zijn om witloof te eten als ze het hebben zien groeien in de klas. Door de witloofbox leren niet alleen kinderen de smaak van de groente kennen. Ze vertellen hun ervaring door aan hun ouders waardoor we witloof promoten als korte-keten-product.

In totaal hebben, na deze editie, al bijna 200.000 Vlaams-Brabantse kinderen op deze manier witloof leren kennen.