Gedeputeerde Vlaams-Brabant

U bent hier

Foutmelding

Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /files/moniqueswinnen/www.moniqueswinnen.be/includes/common.inc).

posticon Geef je streek cadeau tijdens eindejaar

Posted on ma, 12/09/2019 - 14:31 by Monique Swinnen

De vzw Streekproducten Vlaams-Brabant en de provincie Vlaams-Brabant lanceerden op 6 december hun eindejaarscampagne. Met een ludiek beeld willen ze mensen aanzetten om streekpakketten als cadeau te schenken. Bovendien pakt de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant uit met een feesteditie van de Straffe Streek Kalender.

Het eindejaar nadert met rasse schreden. Die drukke periode van geschenken, attenties en feesten, willen we uiteraard gebruiken om ook onze streek- en hoeveproducten in de kijker te zetten. Met een ludiek eindejaarsbeeld willen we consumenten aansporen om tijdens de eindejaarsperiode uit de band te springen en te kiezen voor een echt origineel geschenk, namelijk een pakket vol lekkers uit eigen streek.

Om deze actie nog wat kracht bij te zetten, is er ook een receptenfolder ontwikkeld. Mensen die tijdens de eindejaarsperiode een streekpakket kopen, krijgen er de gratis receptenfolder bij. Hiermee kunnen ze thuis zelf aan de slag gaan met lokale producten.

Met de feestdagen wordt ook een nieuwe Straffe Streek Kalender voorgesteld.
De kalender is in 2020 is aan zijn 10de editie toe. Deze jubileumeditie geeft een verzameling van de leukste beelden van de afgelopen 10 jaar en de gebruiker vindt in het middelste katern ook enkele recepten waarmee hij/zij aan de slag kan.

posticon Kookwedstrijd Haacht & Kampenhout

Posted on di, 11/19/2019 - 10:54 by Monique Swinnen

Noord-Dijleland in de Groene Gordel staat bekend als de Witte Goudstreek bij uitstek. De witloof- en aspergeteelt bepaalt samen met de talrijke kleine of internationaal gerenomeerde brouwerijen het leven van de inwoners en is  kenmerkend voor het landschap. Sinds 2017 engageert Toerisme Vlaams-Brabant zich samen met lokale besturen, gidsenverenigingen, landbouwers, toeristische organisaties, brouwerijen, ondernemers en onderzoeksinstellingen om het kostbare Witte Goud in de Groene Gordel sterker op de (menu)kaart te zetten. 

De gemeentes Haacht en Kampenhout namen het tegen mekaar op met mes en vork tijdens de Kookwedstrijd Witte Goud – Witloof. Toerisme Vlaams-Brabant ondersteunt intergemeentelijke initiatieven die ervoor zorgen dat dit Witte Goud de aandacht krijgt dat het verdient.

De vier hobbykoks namen het tegen mekaar op in het Sint Angela klooster te Tildonk. Het ging tussen de 56-jarige Eddy Delpire en de 43-jarige Bjorn Pardon uit Kampenhout, de 83-jarige Gustin Bosmans uit Haacht en Glenda Kempenaerts (40) uit Kampenhout. En de De vakkundige jury onder leiding van chef-kok Rik Dumon heeft Eddy Delpire gekroond tot winnaar van de wedstrijd met zijn gerecht op basis van Sint-Jacobsvruchten, shiitake, gebakken witloof en witte wijnsaus.

posticon MARKT VAN DE SMAAK

Posted on ma, 11/18/2019 - 15:24 by Monique Swinnen

De Grote Markt van Leuven werd omgetoverd tot een exclusieve markt van geuren, kleuren en smaken met een sterk Vlaams-Brabants karakter.De bezoekers konden er snuisteren langs 33 straffe producenten en proeven van lokale lekkernijen. Meer dan 30 streek- en hoeveproducenten vertelden over hun ambacht en passie voor hun product.

posticon Markt van de smaak

Posted on ma, 10/21/2019 - 13:49 by Monique Swinnen

We heten je welkom op onze MARKT VAN DE SMAAK

“Laat je verrassen door heerlijke hapjes en tapjes uit eigen streek”.

Bezoek op donderdag 14 november 2019 (15-22 uur) de Markt van de Smaak in Leuven. De Grote Markt wordt omgetoverd tot een exclusieve markt van geuren, kleuren en smaken met een sterk lokaal karakter. Snuister langs verschillende standen, proef van lokale lekkernijen en dompel je onder in onze straffe streek. 30 streek- en hoeveproducenten vertellen je meer over hun ambacht en passie voor hun product. Laat je verrassen door heerlijke hapjes en tapjes uit eigen streek.

En wij bieden je misschien al wel een voordeel. Met een Smaakkaart kan je gratis enkele proevertjes bij een producent naar keuze verkrijgen. En wij geven er zo maar even 1.000 weg! Zo kan je een Smaakkaart winnen van €5, €10 of €20. Respectievelijk komt dat overeen met 2, 4 of 8 hapjes of tapjes t.w.v. 2,5 €. Zo kan niets je nog tegenhouden om nieuwe lokale producten te ontdekken!

Het enige dat je moet doen, is je registreren om kans te maken op één van de 1.000 Smaakkaarten. Wij doen de rest en houden je sowieso op de hoogte. Veel succes!

Alle info op www.marktvandesmaak.be !

 

posticon Smaakhoeves zetten Pajottenland en Brabantse Kouters op de culinaire kaart

Posted on vr, 03/15/2019 - 16:04 by Monique Swinnen

Streekproducten Vlaams-Brabant vzw organiseert op 10,11 en 12 mei een ‘Smaakhoeve’ in Gooik en op 21,22 en 23 juni in Kapelle-op-den-Bos. 
De Smaakhoeves zetten tijdens deze belevingsweekends in authentieke hoeves via topchefs streekproducten uit het Pajottenland en de Brabantse Kouters op een originele manier in de kijker. 


Inschrijven kan vanaf 15 maart via www.smaakhoeve.be

 

posticon Straffe Streek wordt Warmste Week

Posted on ma, 11/26/2018 - 10:07 by Monique Swinnen

Streekproducten Vlaams-Brabant vzw doet mee aan de Warmste Week. De organisatie gaat collectebussen plaatsen bij producenten en verkooppunten van Vlaams-Brabantse streekproducten. Daarnaast legt het Straffe Streek-team een dubbele `warmathon' af op 20 december. De opbrengt gaat naar de Voedselbanken.

Ons Straffe Streek-team' heeft besloten om hun warmste hart boven te halen en deel te nemen aan de Warmste Week.
Als goede doel hebben we gekozen voor de Voedselbanken. Die keuze lag voor de hand omdat we dagelijks bezig zijn met lokale voeding en de missie van Voedselbanken, de strijd tegen honger en voedselverspilling, ons dus aanspreekt.

De gecoördineerde actie kreeg de naam 'De  Warmste Streek' en  bestaat uit twee onderdelen.

Streekproducten Vlaams-Brabant heeft bij al haar leden, producenten, verkooppunten, restaurants, logiesverblijven en andere partners die werken met streekproducten, een collectebus geplaatst. In totaal staan er zo'n  200 collectebussen in Vlaams-Brabant. Ze zullen van 15 november tot en met 15 december hun bezoekers stimuleren om een bijdrage te geven voor de Warmste Week.

Daarnaast legt het Straffe Streek-team op 20 december een dubbele 'warmathon' af, die ook online gesponsord kan worden.

Het team brengt het opgehaalde bedrag, als ludieke afsluiter, naar het Domein Puyenbroeck in Wachtebeke, waar de live-uitzending van de Warmste Week op Studio Brussel zal plaats-vinden. Ze zullen de cheque er overhandigen aan de Voedselbanken.

Ze starten om 9 uur aan het Provinciehuis in Leuven en rijden eerst 55 km met de fiets tot Bornem en stappen dan de laatste 30 km te voet naar Wachtebeke.

Meer info daarover en de mogelijkheid tot sponsoring is terup te vinden op www.straffestreek.be/nieuws/de-warmste-streek

posticon Straffe Streek Gemeenten gehuldigd

Posted on di, 11/06/2018 - 15:18 by Monique Swinnen

 

De provincie Vlaams-Brabant en de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant huldigden 53 'Straffe Streek Gemeenten'. 'Straffe Streek Gemeenten' zijn gemeenten die voluit de kaart van de streekproducten getrokken hebben

De actie 'Straffe Streek Gemeenten' werd in het leven geroepen om de Vlaams-Brabantse hoeve- en streekproducten te verankeren in heel de provincie en haar gemeenten.

Ondertussen hebben al 53 van de 65 gemeenten het label 'Straffe Streek Gemeente’ verdiend.
Het Straffe Streek Gemeente-label geeft aan dat de gemeente de streekproducten een warm hart toedraagt en er ook effectief werk van maakt.

De bedoeling van streekproducten is om een rechtstreekse, duurzame relatie tussen producent en consument te bevorderen. Hiermee wordt ook de korte keten bevorderd en de ecologische voetafdruk verkleind. Bovendien stimuleren ze de lokale consumptie. De streekeigen producten vormen een mooi uithangbord voor een gemeente. Zo wordt er kleinschalige recreatie en toerisme ontwikkeld, wat dan weer leidt tot een stimulering van de lokale economie en regionale werkgelegenheid.

In dezelfde lijn als onze ‘Smaakhoeve’ organiseerden we voor alle Straffe Streek Gemeenten een heuse ‘Smaaktrip’ waarbij beleving centraal staat. Vandaag gingen we onze streek samen ontdekken en verkennen met de Straffe Streek Bus! We bezochten enkele straffe producenten, nl. Vollegrondwitloof Abts-Goovaerts, Molens Vanden Bempt en genoten van een heerlijke lunch bij Hippo-Smaak. We eindigen onze smaakvolle trip in de nieuwe winkel en het atelier van Centho Chocolates in Kampenhout. We zijn zeer vereerd dat we hier te gast zijn, want Centho Chocolates heeft een gouden medaille gekregen in Engeland  op de wedstrijd “the great taste award of the UK” voor hun speculaaspraline. Daar mogen we best fier op zijn.

De volgende gemeenten worden gehuldigd: Aarschot,  Affligem, Asse, Beersel, Begijnendijk, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Boutersem, Diest , Dilbeek, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Grimbergen, Haacht, Halle, Herent, Herne, Hoegaarden, Hoeilaart, Holsbeek, Huldenberg, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Landen, Leuven , Lennik, Linter, Lubbeek, Machelen, Meise, Opwijk, Oud-Heverlee, Overijse, Pepingen, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Tervuren, Tielt-Winge, Tienen, Tremelo, Vilvoorde, Zemst en Zoutleeuw

posticon Week van de Korte Keten met Smaakhoeve en dag vd Aardbei.

Posted on do, 05/03/2018 - 10:15 by Monique Swinnen

Van 26 mei tot en met 3 juni zet de provincie Vlaams-Brabant, samen met de andere Vlaamse provincies, lokale streek- en hoeveproducten in de kijker tijdens de Week van de Korte Keten. Hiermee willen ze de afstand tussen klant en producent verkleinen. Bijzondere Vlaams-Brabantse projecten zijn de Smaakhoeve in het Hageland en de Dag van de Aardbei in Tildonk.

Korteketenverkoop in de lift

De Week van de Korte Keten wordt dit jaar, voor het eerst, in heel Vlaanderen georganiseerd en heeft als doel de afstand tussen de consument en de producent te verkleinen.

‘Waarom appels in de supermarkt kopen als je deze ook bij de boer om de hoek kan vinden?’, zegt gedeputeerde Monique Swinnen. ‘Dat de korteketenverkoop in de lift zit, bewijzen de cijfers. In maart 2018 waren er in Vlaams-Brabant 366 verkooppunten in de korte keten. Ter vergelijking: in oktober 2015 waren het er slechts 261. Dat is een toename van veertig procent op enkele jaren tijd’.

Tijdens de Week, die loopt van 26 mei tot en met 3 juni, worden er door de producenten allerlei activiteiten georganiseerd. Dat gaat van hoevepicknicks, proeverijen, rondleidingen, workshops tot opendeurdagen waarbij kinderen pasgeboren lammetjes een flesje mogen geven.

Onze provincie spant de kroon wat betreft het aantal activiteiten in het land. In totaal zitten we al aan veertig en er komen er nog dagelijks bij. We ondersteunen de organisatoren door promotiemateriaal ter beschikking te stellen en hun activiteit te promoten via een website. Daarnaast wordt er ook een krantje uitgegeven met daarin interviews met producenten, weetjes over de korte keten. Sportjournalist Maarten Vangramberen doet uit de doeken waarom hij zo verlekkerd is op groenten en fruit van bij ons.

Smaakhoeve zet Hageland op de culinaire kaart

Wat denk je van een uniek diner naast de fruitbomen op een boerderij? En dat met de culinaire rijkdom die het Hageland te bieden heeft, van verse hoeveproducten zoals appelen en peren tot grondwitloof en tal van verwerkte streekproducten.

‘Met dit unieke concept spelen de provincie Vlaams-Brabant en Streekproducten Vlaams-Brabant in op een aantal specifieke trends. Het lokale karakter geeft consumenten veel meer inzicht en kennis, waardoor ze weten wat ze eten. Een groot deel van de consument is zich bovendien ook steeds meer bewust van zijn ecologische voetafdruk, waarop de Smaakhoeve, net door dat lokaal karakter, erg op inspeelt. Tenslotte zie je dat pop-up stores en –restaurants momenteel ideale situaties zijn om bepaalde concepten te testen. De Smaakhoeve genereert een tijdelijk concept waarop gerenommeerde chefs uit de streek een platform krijgen om streek- en hoeveproducten te verwerken in een topkeuken. Dit kan hopelijk ook onze lokale horeca stimuleren om nog meer in te zetten op die lokale producten’, zegt gedeputeerde Monique Swinnen.

Een Smaakhoeve is bovendien een uitgelezen kans om je bedrijf op een andere manier in het daglicht te zetten. Zo tonen voor de edities dit jaar Fruit Vanhellemont, op de recent overgenomen site Reynaerts in Tienen, en Speelboerderij Ravot uit Glabbeek met trots hun hoeve. We hopen alvast dat veel Hagelanders zullen komen genieten van het heerlijke streekmenu van onze chefs, dit jaar respectievelijke Pascal Van Couteren van restaurant Het Land aan de Overkant en Bart De Bondt uit Tienen.

De Smaakhoeven vinden plaats op 1,2 en 3 juni bij Fruit Vanhellemont, site Reynaerts in Tienen met chef Pascal Van Couteren en op 14, 15 en 16 september bij Speelboerderij Ravot in Glabbeek

 

Dag van de Aardbei gaat Lekker Lokaal

Op zondag 27 mei wordt de 63ste editie van de Dag van de Aardbei georganiseerd.

De aardbeientelers stellen voor de 63ste keer hun mooiste aardbeien tentoon. Het Koninklijk Nationaal Verbond van Aardbeientelers organiseert sinds 1955 de nationale aardbeiententoonstelling.

Dit gaat gepaard met een streekmarkt waar lokale producenten al hun lekkers te koop aanbieden. Plaats van afspraak is de Engelenburcht in Tildonk (Haacht).
Daarvoor werkt de provincie Vlaams-Brabant samen met een aantal partners zoals het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV.

Dat wordt een dag voor het hele gezin. Naast het marktje met 35 standhouders en de jaarlijkse aardbeiententoonstelling, waar ook bezoekers hun stem mogen uitbrengen, is er heel wat randanimatie.

Zo staat er een mobiele kinderboerderij, kinderen kunnen een fruittattoo laten zetten, Frans’ Connection treedt op, er worden huifkartochten ingericht, gratis rondleidingen gegeven in het belevingscentrum ’14-’18 en de gemeente Haacht opent het landbouwleerpad ‘Langs Haachtse Velden’.
Bovendien organiseert KVLV om 15 uur een wereldrecordpoging aardbeienmilkshake drinken. Daarvoor worden minstens 2.000 deelnemers gezocht.

posticon Pop Up een hoeve

Posted on wo, 03/29/2017 - 11:58 by Monique Swinnen

Try-out Smaakhoeve

We zijn volop bezig met de voorbereidingen van het Europese plattelandsproject ‘Pop-Up een hoeve’. Smaak. En hoeve. Laat dat nu de codewoorden zijn voor tien belevingsdiners op een authentieke locatie. Vijf lenteweekends lang zullen vijf topchefs hun persoonlijke twist geven aan de heerlijkste hoeve- en streekproducten uit het Dijleland. En dat op vijf unieke hoeves. Wat denk je van een uniek diner tussen de wijnranken? Midden tussen de velden en weiden? Op de binnenkoer van een witloofhoeve? Dat is de Smaakhoeve!

Topchefs zijn mannen met passie en een jarenlange ervaring achter het fornuis. Deze rol zal tijdens onze diners glansrijk vertolkt worden door Felix Alen, Jeroen De Pauw, Kwinten De Paepe, Lieven Demeestere en Niels Brants. Om de keuken te vervolledigen reiken onze chefs de rechterhand uit naar de immer dynamische cateraar Jan Maes, die het gebeuren opfrist met de nodige dosis culinaire kennis. Samen stomen zij voor de gasten een driegangenmenu met hoeve- en streekproducten klaar, ingeleid door een aperitief, alsook smakelijk beëindigd met kanklare koffie en hapjes. 

Reserveren kan via www.smaakhoeve.be

 

Online streekproducten uit Dijleland bestellen
vzw Streekproducten Vlaams-Brabant ontwikkelde het webplatform www.dijleproducten.be waar men online heel wat lekkers uit het Dijleland kan vinden. Op het webplatform vindt men info over streek- en hoeveproducenten, verkooppunten, logies, horecazaken en arrangementen die de korte keten hoog in het vaandel dragen, streekrecepten, de laatste evenementen en nieuwtjes uit het Dijleland en fiets- en wandelroutes uit het Dijleland.

posticon Smaakbeurs Dijleland. Provincie zet Dijleland op de kaart

Posted on di, 03/21/2017 - 14:02 by Monique Swinnen

De provincie Vlaams-Brabant en Streekproducten Vlaams-Brabant vzw ondernemen acties om de streekidentiteit van het Dijleland verder te ontwikkelen en de hoeve- en streekproducten te promoten. Op de Smaakbeurs Dijleland werd het beeldmerk van het Dijleland en de brochure ‘Breng smaak in uw zaak’ voorgesteld. 

De provincie Vlaams-Brabant en Streekproducten Vlaams-Brabant vzw zetten deze lente volop in op het Dijleland. Het Dijleland krijgt zo, met steun van het Europees plattelandsproject “Pop-Up een hoeve’, een eigen identiteit. 

De bedoeling van de Smaakbeurs was om een rechtstreekse, duurzame relatie tussen producent, horeca, logies, bedrijven en verkooppunten te bevorderen. Lokale streekspecialiteiten zijn kwaliteitsproducten, duurzaam en ambachtelijk gemaakt en zonder voedselkilometers. Wie streekproducten op de kaart zet, maakt een sterk statement dat de klanten of gasten zeker zullen waarderen. Bovendien steun je de lokale economie en dat komt de hele regio ten goede. En wat heel belangrijk is: streekproducten zijn erg lekker en er is keuze genoeg. 

Pagina's